Tuesday, May 22, 2012

Ntah la.. tak tau nak letak tajuk apa.



Hari ini adalah hari lemau sedunia.
Hadooyaii….
N3 ina bertunang dah lama dok dlm draft.
Tapi malasnye la aku nk watermark gambar bagai.
Apa la nak jadi kan… kuikui…

Oleh kerana hari ni adalah hari kemalasan aku bermaharajalela, maka aku just taip2 je la eh.. no gambar2 penceria suasana.
Hari ni nak cite pasal kenduri.

Salu penah gak aku dengar majlis2 orang yang tak menjadi.
Majlis yg di'sabotaj'.
Just wanna share kejadian yg pernah aku alami sendiri.

Ekceli, aku pun tak tau la nak cite cemana.
But.. ok, aku cite la skit2.
Ambik ni sebagai iktibar, ye.
Bukan nak mengaibkan sesape.

Kan biasa org buat majlis 2 dlm 1 *cam pagi wat cukur jambul & ptg wat besday, hari yg sama*
So, kebiasaan nye lauk2 sume tu masak sekali je la kan.
Majlis pagi & ptg menu yang sama.
Tak payah la nak masak 2 kali kan, masak utk t/hari & ptg.
Sama la jugak dengan tuan rumah ni.
Menunya nasi putih, ayam masak merah, ayam masak kicap, sayur sambal goreng.
Pastu kuih muih la.

Start masak dalam kul 8-9 pagi kot.
Gitu la.
Geswat, dalam kul 2 ptg camtu, sume lauk basi.
Hamagad.
Lauk2 tu sume x pakai santan hokkay !
Sume berasakan goreng2 + tumis2 jer.
Pastu dengan nasi yang mentah.
Giler !

Lauk ayam tu ada setengah piok lagi, okkay.
Tapi ayam nya dah rasa lembik tau.
Tah, tak tau la camaner.
Sambal goreng tu pun sama.
Padahal kalo raya kita masak, boleh je tahan sampai esok pagi.
But, ok la.. mungkin ada yang cekut2 pakai tangan kot lauk dalam piok2 tu *berfikir menggunakan akal waras ku*.
So, saya terima alasan ittew.

Ofkos la ayam & lauk2 tu tak boley dimakan kan.
So, misi memasak lagi sekali.
Menu yang sama.
Kalo nak masak ayam masak merah & masak kicap, ayam tu haruslah digoreng dulu kan?
Kali ni, ayam yang digoreng2 tu tak garing2.
Boleeeyy??? Camner tuh??
Korang pikir??? Keee.. aku sorang yang terpikir benda bukan2 tuh.
Hurmmm…

Ok, habis part lauk.
Tang nasik ni plak… tak boley blah kot.
Nasik mentah.
Pagi tu masak nasi penuh 1 piok.
Penuh sangat2.
So, mungkin la sebab penuh + air tak cukup agaknye.
Fine.

Lepas majlis doa selamat, masak lagi skali utk tetamu besday.
Kali ni masak separuh piok & lebihkan air.
Geswat ???
Nasi masih mentah, hokkay !!!!
Sejurus lepas nasi tu masak, dorang kacau2 la nak tgk keadaan nasik tu.
Katanya nasik lembik sikit.
Ok la, better then tak masak kan.
Tutup la balik piok tu.
Nak bagi dia tanak.

Taim nak transfer ke dlm bekas nasik, hamagadd.
Nasik mentah beb.
Again.
Tak ke gile.
Tak munasabah munasarawak kaannn??
Taim ni kat plotak aku dh berfikir yg bukan2 dah.
SMI la kan.

Part yang paling best, kuih muih & kek span tu pun bole basi *kek yg org bagi2 utk pencuci mulut tu. Bukan la kek besday*.
Kek span je, hokkay.
Bukan nye cheese or samting.
Even kalo cheese sekalipun, tahan je kot aku rasa kalo sehari dua.
Kuih muih sume gone!
Shit!
Walaupun aku xde masa taim masak memasak tu, tapi bila dorang postmortem, aku dah macam… F*KKK!!! *bila berfikir menggunakan akal yang kurang waras. Sila jgn ikut*

Astagfirullahalazim.
Tak baik tak baik.
Segala yang baik datangnye dari Allah swt.
Segala yang kurang sempurna adalah dari kita.

Takpela, ni sume dugaan Allah.
Take it positively *ishh2, bole ke ?? w/pun keraguan tetap bermaharajalela di dlm minda*

Bak kata sorang mokcik tu, takpe la..
Mungkin ada salah silap kita pada DIA.
So, dia turunkan peingatan dalam bentuk camtu.
Sebagai hambanya, kita terima dgn redha & perbaiki diri.
And yang paling penting, ni adalah tanda dia sayang kat kittew. *sob sob… tertouching tau*
Bila mokcik tu cakap camtu, aku terinsaf seketika *lap aimata*
Ye, betul la tu.

So, plsss…. Jgn pikir yang bukan2.
If betul pun yang bukan2 tu adalah benar, moga2 diberi petunjuk & hidayah Allah.
Doakan yang terbaik untuk sume.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment