Wednesday, June 6, 2012

Jom balik kampung !! - Part 2



Tik tok tik tok… dah kul 7.30..
Ooohhh.. beratnye mata ku.
Malam tadi gi Benut kan balik kul 3.
Taim bejalan tak hengatttt.
Gigih aku melawan setan yg bergayut2 di tubir mata.
Haha.. Buduss.

Bangun je tgk zara dah merayap 1 rumah.
Habis ditawap nye.
Sukati la dik… asal awak bahgia.


Ok, mandi cepat.
Kul 9 nak berurut.
Sila ambik nombor, hokkay.
Yang nak berurut sume 3 orang.
Mama, aku & wok.
Tukang urutnye sorang jer... *mampu ke macik nih??*
Gasak la...

Start kul 9.
Mama pelanggan yg pertama.
Sampai kul 10 baru setel.
Then, aku plak.
Kul 11 setel.
Pastu wok… kejapnye.. kul 11.30 dh siap.

Erkk, aku dgn nada pelik2 tya dia.
Apsal kejap sangat ko wok?
Wok kata, ntah, katanya aku xde penyakit.
Wahhh… ayat tak tahan.
Kiranya sihat sangaatt la ni eh?
Eleh, makcik tu dh penat la..
Mengurut 3 org non stop.

Memandangkan kul 12 baru memasing siap bersarapan, maka sesi memasak juadah makan tengahari adalah ditunda sikit.
Menu hari ni rasa cam nak buat soto jer.
Senang.
Tapi kena la ada ayam kan.
So, misi mencarik ayam, tak payah suruh, mmg dorang ni *sebut MP & cik is* yg akan dengan relanya mem’volunteer’kan diri.
Sementara yg lain di rumah, kita bersantai-santai, ye.
Tapi dengar2nya ada yg plan nak pegi kedai 2 hengget la, nak pegi beli popcorn la..
Haraaammmm… 1 pun tak menjadi.
Yoyo ooo je…

Yang pegi membeli ayam plak, makkk oiii kemain lama lagi.
Tak balik balik.
Dah tu, cemana nak masak, khannn? *alasan, padahal bole je duduk kopek2 bawang*
Layan la tv dulu.

Sebaik je deruman motorsikal kedengaran, memasing terus bergegas ke dapur.
Yang masak, masak.
Yang berkebun, berkebun.
Yang jadi mandor, jadi mandor.
Yang jadi penonton, sila amik port.
Hahaa..

Mama dok kerah cik jen amik daun pisang.
Amik pucuk ubi la bagai.
Pastu siap bawak balik benih pokok betik lagi.
Nak tanam kat tanah lapang tepi rumah katanya.
Waaahhh, lapang betul tanah tepi tu kan??
Haha… Selamat bercucuk tanam ye, ma.


Yang cik jen terus sambung menebas.
Elok la… terang skit rumah meknon tu.
Siap bakar2 sampah sume.
Nicee.

Cer carik... mana cik jen..??

Antara hasil bumi yg dibawa pulang...
Panas ye moksu, mujur ada topi apek tu ... Kiut la pulokkk.. :))

Adegan masak memasak pada hari ittew diselang selikan dengan siaran nona.
Seperti yang anda maklum, kegilaan terhadap DingDong Dantes sangat2 la berleluasa skang ni kan, pada yang mengikuti la *cam aku baru je tau hari tu*
Maklum la, aii kan wanita berkerjaya *kelip mata laju2*

Dek kerana keterujaan tukang masak a.k.a meknon & mok su terhadap DingDong, maka kitorang telah namakan bawang goreng itu sebagai DingDong.
Sebab, taim tu meknon tgh menggoreng bawang utk dijadikan bawang goreng.
Bila DingDong keudara je, berlari2 ke depan tgk tv.
Pastu kembali semula ke dapur – masa ni tgk bwg tu ok lagi, so x yah la angkat lagi.
DingDong keudara kali ke-2 – Again, berkejaran ke depan.
Haa….. Taim ni la meknon tgk bwg ittew sudah rentungs.
Yang mama & org2 kat luar tu boley plak tya, bau apa ni eh ??
Sedapnye bau. Hahaha
Sabo je la kan.

Ni la chef yg bertanggungjawab memperkenalkan bwg goreng DingDong
Ok, soto siyap.
Hari ni kita makan luar ye.
Cam best je kan.
Angin bertiup sepoi2 bahasa jerman.
So, sila la bentang2 kotak *sebut tikar*, amik pinggan, cawan, air sume la.
Let’s party !!


Ni la tuan tanah... 


Taim makan ni, memasing dok la bercerita pasal raya yang akan datang.
Ada yang mencadangkan buat dodol.
Ada plak yang membantah.. soh buat lemang plaks..
Sebab katanya nak mengacau dodol tu cam malehh.
Haha… meriah sungguh rasanya.
Wateva, apa2 pun sila la carik buluh, kayu api segala ye..

Nampak?? Siap paspas calendar koo.. Nk plan bila nak balik kg taim raya sok...


Lepas makan, gigih pulak menyiapkan anak2.
Perancangan awal, nak balik lepas lunch.
Ini masak pun dah pukul berapa kan..
Makan lagi, nk siap lagi.
Sudahnya kul 6 kot baru gerak dari rumah meknon.


Ni nak ke rumah mak ngah plak.
Ye la kan, not nice la x jumpa mak ngah sume kan.
Ok fine.
Tapi sebelum tu jom kita ke kilang popcorn dulu.
Hajatnye nak memborong la barang sekilo dua.
Sampai2 je.. kilang tutup daaaa…
Ye la, dah tentu hari ahad kan.
Ko kalo soh keje hari ahad pun marah, ni plak soh org bukak kilang.
So, sila senyap.

Makanya, kita ke kedai kerepek2 je la.
Taim tu ada la macam pasal jualan amal kot.
Kecik je la pun.
Pastu aku tertariks plak menengok tikar upin ipin tu.
Harganya rm60 ye.
So, sekian.
Tapi sebelum sekian tu, aku cakap la ngan bdk yg jual tikar tu..
‘takpe ye dik, akak jalan2 dulu ye.. terima kasih’

Terus beransur ke dalam kedai kerepek.
Sedang enak memilih & merasa2 tester sume..
Wok datang kat aku..
Katanya..

Wok:  Long, bdk jual tikar tu tya kat aku, cemaner kak, jadi tak tikar ni?
Me:    Hahaha… bistu ko cakap apa?
Wok:  Aku ckp la… oh, bukan saya la… tu sorang lagi.
Kah kah kah… x boley tahan gelak nok..
Kes salah orang lagi nih.. *gelak berguling2*

Terus aku tukar strategy..
Okeh, balik kita jgn lalu depan gerai dia.
Kita lalu jauh sikit.
Motip: Aku tak nak dia tya aku.. sbb aku tak nak beli tikar tu.. kuikuikui..

Baru je kitorang nk melangkah lalu jalan jauh, MP & yg lelain dah memanggil2..
Cepat la, cepat la…
So, terus je menonong lalu depan gerai dia..
Tapi tak pandang pun dia.. boleyy ??
Keji giler kan..
Hahaha…

Sama ke?? Pening plotak aku nengok gambo ni...
Terteleng2 pala..

Waktu pun dah nak maghrib.
Ayuh, bergegas ke rumah mak ngah.
Minum kopi dulu la, sembang2 lagi, transfer2 gambar bagai..
Kul 9 kot baru gerak balik.

Kali ni MP cuma benti kat R&R terpilih je.
Aku sebagai co-pilot, berjaya menemani nya sehingga aikroh.
Pastu aii dah krohhh.. krohh.. kroohh…
Hahaha…
Tak boleh tolong lagi dah.
Ngantuks gilers.

Sedar2 jer dah sampai tol Sg Besi.
Lupa pesan kat MP, kalo sampai R&R Seremban kejut kan aii.
Nak beli waffle & corn in cup.
Kecewa sudaaa... Perot dh la terpekik terlolong...
Lapo lapoo... ku tahan kan jer.
Ok, fine... sambung tido lagi..

Sedar lagi skali dah sampai depan rumah.
Tengok jam dah 1.10 pagi.
Arrgghhh.. esok kejeeeee!!
MP bukak pintu sume, cek2 rumah atas bawah dulu, line clear baru soh aku masuk.
Sian MP, kuarkan barang sume, angkat yasmin lagi..
Aku?? Kompom la dah tergolek dok sebelah si zara.
Keh keh keh..
Teruk kan aii..??
Lempang kiri kanan kiri kanan laju2 baru tau!

Balik kampong kali ni takde bawak balik buah tangan pun.
Lengkali la eh..
Balik raya nnti ke..
Raya nnti plannye balik awal 2-3 hari sebelum raya kot.. *kan MP?? kan kan.?? sambil angguk pala lelaju*
Projek kacau dodol & buat lemang segala.
Meriah u oollss.
Tak sabar i olls menunggu detik ittew.. :))






No comments:

Post a Comment