Wednesday, September 19, 2012

Loan kereta




Mai nak citer skit.
Tapi sebelum tu, aku nk ishtiharkan..
Bahawasanya saya tidak akan menulis tentang cite2 yang telah lepas.
Ini kerana banyakkk sangat cite nye.
Melainkan cite itu benar2 best.
Walaubagaimanapun, ianya tetap tertakluk kepada tahap kerajinan saya.
Hahahha… *Dush, dush.. !! Tumbuk sampai lebam*

Ok la.. jom start cite.
Haritu kana aku ada citer, yg MP dh wat full settlement utk kete kitorang tu kan.
Jadi, semangat untuk memiliki kete baru adalah sangat membuak2.

So, misi memburu kete idaman pun dimulakan.
Opps, tapi sebelum tu, masa memula pelancaran Proton Preve tu, kitorang dah booking.
Bulan 4 ritu yolls.
Katanya kete dapat dlm 2-3 bln camtu.
Fine, aii anak beranak pun sabooo menunggu.

Loan sume dh lulus.
Interest dia offer 2.85% kalo x silap.
Ok la tu kan.
Tunggu punya tunggu punya tunggu, kete tak sampai2.

Aku paham la, kete baru kan, mmg beratur la nk menunggu.
Tapi masalahnye, salesman tu langsung tak call update kitorang, hokkay!!
Sampai laaaa ni dia tak call2.
Ater, dh nak masuk bulan 10 ni En Azhar oii.
Hangiin je aku.

So, masuk bulan 5 tak call, xpe.. bole tunggu lagi.
Bln 6 tak call, jom la bebeh, kita carik kete lain.

So, bln 6 tu try masuk 1 lagi loan, kali ni bukan Preve.
Yg ni ngan kawan MP plak.
Harga kete pada aku adalah mahal utk tahun 2007.
Ekceli, dh terdetik dlm hati aku, boley cay eke mamat ni kan.
Tapi MP kata, brader ni mmg dh lama jual kete.
So, bole pecaya la.
Lagipun kawan dia..
Dlm hati aku, kawan lagi la x ley caye.
Sbb hanya kawan je yg makan kawan, ye dak.
Ok, nemai.. tolak tepi persepsi negative tu.
Moga2 sume berjalan lancar. Amin.
Bayar deposit RM500.

Beberapa minggu selepas tu, loan tak approve2.
Aku amik inisiatif call bank tu sendiri. *no bank tu aku ada simpan, masa dia interview haritu*
Geswat, dia kata loan mmg tak boley lulus.
Sbb harga kete utk tahun 2007 tu adalah sangat mahal.
Walaupun kete tu ada accessories sume, sunroof, lampu HID, body aero kit, tetap la tak boley diambil kira.
So, aku pun tanya MP, cemana yang?

MP bitau la kawan dia ni, pastu katanya nk try submit kat bank lain la.
For me cam tak payah la kot.
Sbb mcm leceh la..
Kang dingdong2 lagi, bila nk dpt kete kan..?

Jalan terakhir, we olls decide cari kete lain je.
Maka, berpusu2 la kitorang anak beranak call car dealer sana sini.
Sambil2 tu, aku pun belek2 gak la henpon.
Mencari2 kenalan yg berpotensi utk ditanya pasal kete idaman we olls ni kan.
So, terjumpa 1 number ni.

Mamat ni salu la sms kalo ada promotion ke, kete baru ke hapa.
Ok, y not kan, call je la.
Dia kata kete yg kitorang nk tu ada.
Apa lagi, tengah hari tu jugak carrgass ke tempat dia.. *gile gelojoh kan.. ahaks*

So, berjumpa la ngan En Nasir ni.
Berlaku la sesi soal jawab & dia pun explain2 segala.
Kereta yg dia offer tahun 2008, harga beza 5K kot dgn kete 2007 tu.
Nampak???

Jam2 tu gak bayar booking.
Dua minggu jugak la baru tau result..
Seb baik approved!!

Alhamdulillah.
Tapi masalahnya, kete tak boley jamin dapat sebelum raya.
Sbb puspakom sume penuh.

Me & MP x kisah.
After raya pun no hal..
So, tunggu je la..

Berbalik pada cite En Azhar proton Preve tu.
Adakah wajar aku mintak balik duit booking tu?
Dh berkali2 aku ajak MP.
Jom la kita pi amik balik duit booking kita tu yang.
Tapi MP diam je.
Mmg patut la kan kalo aii amik balik duit tu.
Bukan nye aku tanak amik kete ko tu.
Dah ko tak hapdet2 aku, acaner tu??
Kan, kan, kan..??


Walaupun seratussss je, ianya tetap duit saya!!


Next entry, aii cite pasal pi beli nombor kete kat JPJ, eh.

So, stay tune.

Ta-ta









No comments:

Post a Comment